Jaka jest zasadnicza różnica pomiędzy oponami letnimi i zimowymi?

Dlaczego koncerny oponiarskie produkują opony zarówno w wersji letniej, jak i zimowej? Czy jest to tylko chwyt marketingowy, pozwalający na zwielokrotnienie ich zysków, czy też przeznaczenie ogumienia na dwa konkretne sezony jest podyktowane charakterystyką opony i jej funkcjonalnością?

Opony letnie i zimowe

Zasadniczo opony letnie i zimowe różnią się tym, że przeznaczone są do użycia w pojazdach mechanicznych w czasie innych sezonów. Opony letnie używamy naturalnie latem, a opony zimowe – zimą. W Polsce nie obowiązuje jak do tej pory obowiązek wymiany opon z letnich na zimowe i z zimowych na letnie. Kierowca może podjąć decyzję o dokonaniu zmiany ogumienia, kiedy tylko uzna to za stosowne.

Ważne!

Producenci opon i mechanicy zalecają, aby wymienić oponę w swoim samochodzie na zimową, jeśli temperatura na zewnątrz wynosi mniej niż 7 stopni Celsjusza i utrzymuje się przez okres 7-10 dni. Takie oznaczenie terminu wymiany opon samochodowych jest uzasadnione tym, że mieszanka gumowa, z której wykonane są opony na lato czy zimę, zdecydowanie różni się względem siebie i inaczej zachowuje na drodze.

Inna mieszanka gumowa

W oponach zimowych i letnich wykorzystywana jest w produkcji zupełnie inna mieszanka gumowa. Opony zimowe w swoim składzie mają znacznie więcej krzemionki, która decyduje o tym, że zachowują one elastyczność i nie twardnieją nawet w niskich, minusowych temperaturach. Są miękkie i zapewniają bezpieczną przyczepność do podłoża. Daje to krótszą drogę hamowania.

Z kolei opona letnia jest bardziej twarda, a jej bieżnik posiada mniejszą ilość lamelek niż w przypadku opony zimowej. Służy ona bowiem do poruszania się zasadniczo po suchej nawierzchni, gdzie im większa powierzchnia będzie stykała się z podłożem, tym lepiej opona zapewni przyczepność i kontrolę trakcji poruszania się samochodu po drodze. Opony letnie posiadają specjalne kanały, chroniące przed poślizgiem na mokrej drodze. Woda jest odprowadzana za ich pośrednictwem na boki. Lamele i nacięcia w oponach zimowych pozwalają wgryzać się kołom w śnieg i także zwiększa to przyczepność. Rowki odprowadzają błoto pośniegowe i wodę spod opony.

Właściwe opony = bezpieczeństwo na drodze

Ważne jest, aby niezależnie od tego, czy mamy w swoim samochodzie opony zimowe, czy letnie, zawsze znajdowały się one w dobrym stanie, a ich bieżnik miał odpowiednią głębokość – optymalnie co najmniej 3 mm, choć Kodeks drogowy wymaga zaledwie 1,6 mm głębokości bieżnika.
Solidne opony przekładają się na nasze bezpieczeństwo, ponieważ to właśnie za ich pośrednictwem auto ma styczność z nawierzchnią. Właściwy stan opon i ich rodzaj decyduje o bezpieczeństwie jazdy oraz o doskonałej przyczepności. Warto zadbać o wymianę opon zgodnie z sezonem i pogodą panującą na dworze, jeśli chcemy zawsze czuć się bezpieczni. Nie liczmy jednak na tym, że nawet wysokiej klasy opony zimowe uchronią nas przed poślizgiem na oblodzonej nawierzchni. Wtedy pomogą nam tylko łańcuchy czy specjalne kolce montowane na opony, ale nie wszędzie można ich legalnie używać.

Related

Osoby, które planują pomalować swój silnik powinny rozglądać się w pierwszej kolejności za farbami...

Wydaje się, że trudno o większą markę na rynku samochodów niż Ford. Amerykański producent to tak...