Nikt nie ma chyba wątpliwości co do tego, iż dochodzenie roszczeń nie jest ani łatwym, ani przyjemnym zajęciem. Wymaga specjalnych umiejętności, dzięki którym cała operacje odbioru zaległej należności odbędzie się w sposób spokojny i bezproblemowy. Na szczęście możemy je zdobyć poprzez zaawansowane i ciekawe szkolenia z windykacji.
Jaki powinien być windykator?
Ich oferta dostępna na rynku jest naprawdę bardzo szeroka. Związane jest to przede wszystkim z bardzo rozbudowanymi etapami dochodzenia do spłaty długów. Jak bowiem wiadomo, windykacja nie zawsze kończy się wraz z pierwszym upomnieniem dłużnika. Bardzo często jest ona związane z długim i często monotonnym nakłanianiem takiej osoby do uregulowania swoich długów.
Oczywiście oznacza to, że w pewnych przypadkach cała procedura okaże się nieskuteczna i jedynym wyjściem z sytuacji będzie wejście na drogą sądową. Wszystko to sprawia, że od sprawnego windykatora oczekuje się w pierwszej kolejności zdolności związanych ze skutecznym nakłanianiem ludzi do spełnienia żądań. Musi być więc przy tym człowiekiem spokojnym, ugodowym i otwartym na negocjacje.
Sztuka rozmowy
To właśnie prowadzenie negocjacji często jest podnoszone w ramach omawianych szkoleń z windykacji. Sztuka dochodzenia do kompromisu wymaga sporej praktyki oraz poznania ludzkiej psychiki, dzięki czemu tego typu specjalista będzie w stanie jakoś wpłynąć na drugą osobę. Oczywiście nie jest to takie proste, jak niektórym mogłoby się wydawać, dlatego szkolenia z windykacji związane z doskonaleniem sztuki negocjacji są bardzo rozbudowane, uwzględniają także mnóstwo zajęć praktycznych, za sprawą których nasze umiejętności rosną szybciej.
Na takich kursach ćwiczone są w pierwszej kolejności negocjacje telefoniczne. Bardzo często jest to pierwsza forma kontaktu z dłużnikiem, dlatego powinniśmy wiedzieć, w jaki sposób z nim rozmawiać, aby go nie wystraszyć bądź zniechęcić do naszej osoby i firmy, którą reprezentujemy. Długi nie są nigdy sprawą przyjemną, dlatego też z takimi ludźmi często rozmawia się bardzo trudno. Wszystko to sprawia, że powinniśmy nauczyć się panować nad emocjami osoby z która rozmawiamy, ale także nad swoimi, co również w ogromnym stopniu przekłada się na przebieg rozmowy.
Sterowanie emocjami
Pamiętać należy również o bardzo ważnym obowiązku doskonalenia technik, które pozwolą nam wykryć drobne kłamstewka dłużnika. Ludzie w takich sytuacjach bardzo często starają się „wykręcić” od zobowiązania, dlatego należy robić wszystko, aby pouczyć ich o odpowiedzialności związanych z taką właśnie postawą. Szkolenia z windykacji pozwolą nam także poznać mnóstwo praktycznych zwrotów, które pomogą nam w bezpośredniej komunikacji.
Musimy przygotować się również na sytuacje, w których dłużnik podniesie głos i zacznie nas kierować w naszą stronę liczne wyzwiska i oskarżenia. Bardzo ważne jest, aby zachować wtedy spokój i starać się naprowadzić rozmowę na właściwe tory. Prawdą jest, iż nie jest to zadanie łatwe, jednak omawiane szkolenia z pewnością pozwolą nam przygotować się również na taką ewentualność.
Profesjonalne szkolenia z windykacji dostępne są w ofercie firmy WLR Training Group