Opakowanie to nie tylko zwykłe pudło

Olbrzymi i wciąż rozrastający się rynek opakowań bezustannie walczy o konkurencyjność i poszukuje coraz nowszych rozwiązań, aby produkty stanowiące zewnętrzną wizytówkę sprzedawanych artykułów – opakowania, rzucały się w oczy i prowokowały nabywców do dokonania konkretnego wyboru.

Jako producent musisz dostrzec potrzeby rynku

Niby zwykłe pudełko, a pełni niezmiernie ważną funkcję informacyjną i reklamową. Dlatego każdy producent opakowań stara się wyjść swoim klientom naprzeciw, uważnie słuchając ich sugestii i poznając dokładnie ich produkt, tak aby zwracał na siebie uwagę na sklepowych półkach i sprzedał się najlepiej. Czy będą to opakowania kartonowe, czy foliowe, a nawet drewniane, każde z nich walczy o bycie zauważonym.

Dodatkowo opakowania pełnią inne, równie istotne funkcje, związane z bezpieczeństwem opakowanego produktu, np. podczas transportu. Przewozimy przecież towary pakowane próżniowo, gdzie głównym zadaniem opakowań jest zadbanie o zachowanie świeżości przewożonego towaru. Zdarzają się, np. w branży spożywczej opakowania, w których odpowiednie zabezpieczenie towaru uzyskuje się dzięki wtłoczeniu sporej ilości powietrza do środka, tak, aby zawartość nie uległa uszkodzeniu, albo – jak w przypadku np. chipsów – sproszkowaniu.

Zróżnicowanie opakowań w zależności od gabarytów

Towary duże i ciężkie, takie jak artykuły gospodarstwa domowego opakowane są przeważnie w grubą warstwę styropianu i gruby zewnętrzny karton, na tyle wytrzymały, że ważący kilkadziesiąt, a nawet kilkaset kilogramów produkt, możemy z łatwością przemieszczać. Towary jeszcze większe i cięższe pakowane są dodatkowo z wykorzystaniem drewnianych palet, służących bezpiecznemu transportowaniu nie tylko w halach magazynowych, ale także podczas przesyłek realizowanych między innymi przez firmy kurierskie.

Na drugim biegunie znajdujemy opakowania służące zabezpieczeniu rzeczy bardzo małych i lekkich, lecz wrażliwych na uszkodzenia. W takich sytuacjach doskonale sprawdza się folia bąbelkowa, która w razie upadku opakowania ochroni jego zawartość. Innym rodzajem zabezpieczenia wrażliwych produktów, należących np. do elementów elektroniki, jest pianka, która również amortyzuje element w razie upadku, a jednocześnie stabilizuje go w pudełku i znajduje się on wciąż we właściwym miejscu. Wychodzi na to, że każdy producent opakowań dąży również do tego, aby jego produkty były estetyczne.

Prestiż i luksus

Zwróćmy uwagę jak pakowane są cygara, telefony komórkowe czy wszelkiego rodzaju kosmetyki. Tutaj producenci dążą do podkreślenia prestiżu swoich produktów, a właściwie dobrane opakowanie im w tym zdecydowanie pomaga. Opakowania także pozwalają nam budować skojarzenia z firmą. Jeżeli funkcjonują one przez wiele lat w niezmienionej formie, bądź zmianie ulega drobna ich część związana, np. z ekspozycją loga, wówczas już po krótkotrwałym spojrzeniu wiemy, z jaką firmą mamy do czynienia.

Co ciekawe – często dzieje się to bez użycia naszej świadomości. Każdy dłużej działający na rynku miejscowy producent opakowań, który zebrał doświadczenie rynkowe, z którego wynika, ze konsumenci widząc na tekturowej torebce konkretne logo, jednoznacznie skojarzy ją z konkretną marką. W przypadku kosmetyków, poszczególne linie produktów tego samego producenta opakowań są rozróżniane kolorem. Opakowanie wielokrotnie decyduje o wyborze produktu. W sytuacji, gdy mamy do czynienia z dwoma artykułami tej samej klasy i jakości, kosztujące tyle samo, to oczywistym wyborem będzie sięgnięcie po produkt, który ma ładniejsze opakowanie.

Producenci opakowań dostrzegają również u swoich klientów coraz większą świadomość ekologiczną i staranniej dobierają materiały, z których produkują opakowania. Z reguły są to wszelkiego rodzaju tektury i kartony pochodzące z wtórnego przerobienia zużytego papieru. Opakowania foliowe zaleca się wykorzystywać wielokrotnie, tak by nie zaśmiecać niepotrzebnie środowiska naturalnego. Do ponownego użycia wracają też opakowania szklane, które cechują się możliwością wielokrotnego wykorzystywania i są bezpieczne dla środowiska. Mając możliwość wyboru i wpływ na środowisko, stosujmy opakowania ekologiczne.

Related