Z roku na rok rośnie popularność franczyzy spożywczej. Coraz chętniej właściciele małych sklepów spożywczych decydują się na prowadzenie działalności pod szyldem znanej marki. Tendencja ta powinna się pogłębiać.
Obecnie największą popularnością cieszy się format franczyzy convenience. Tego typu placówki są często wybierane z uwagi na elastyczną powierzchnię, szeroki asortyment oraz niejednokrotnie przemyślaną strategię marketingową. Placówki te często oferują także dodatkowe usług np. małą gastronomię czy możliwość opłacenia rachunków. Wszystko to przekłada się na ich wysoką popularność na rynku.
Oczywiście przed nawiązaniem współpracy koniecznie trzeba zapoznać się z umową oraz sprawdzić warunki ewentualnej współpracy. Warto dowiedzieć się np. czy sieć przewiduje dla franczyzobiorcy gwarantowane wynagrodzenie, co jest formą zabezpieczenia na wypadek, gdy sklep nie będzie prosperował zbyt dobrze. To bardzo ważne w pierwszych miesiącach działalności. Oprócz tego franczyzobiorca powinien mieć także szanse na zdobycie dodatkowego wynagrodzenia np. za przekroczenie danego progu dochodowego.
Każdorazowo franczyzobiorca musi też ocenić czy jest w stanie spełnić wymagania stawiane mu przez sieć. Z drugiej strony to franczyzodawcy powinni zapewniać stałe wsparcie oraz narzędzia do działania swoim franczyzobiorcom. W niektórych sklepach wprowadzono w tym celu funkcję koordynatorów regionalnych. Służą oni pomocą w przypadku jakichkolwiek problemów administracyjnych czy lokalowych. Z kolei dedykowany system informacyjny pozwala na uzyskanie porady bezpośrednio z centrali.
Już po nawiązaniu współpracy franczyzobiorca powinien otrzymać wsparcie nie tylko na samym starcie, ale i w okresie adaptacji sklepu. Możliwość wykorzystania znanego logo to nie wszystko, ważna jest też współpraca marketingowa. Dotyczy to przede wszystkim organizowania ciekawych akcji promocyjnych, wydarzeń kreatywnych i lojalnościowych, które pomogą zwiększyć poziom sprzedaży. Zwiększenie wynagrodzenia placówki wiąże się z większymi zyskami dla franczyzobiorcy i franczyzodawcy. Ciekawym przykładem franczyzodawcy na naszym rynku jest Chata Polska.
Jak jednak wybrać odpowiednią sieć handlową oferującą franczyzę spożywczą? Warto zwrócić uwagę także na to, czy sieć przejmuje koszty i inne obowiązki związane z adaptacją lokalu bądź w ramach współpracy oferuje swoim franczyzobiorcom szkolenia przygotowawcze. Obecność tego typu elementów i udogodnień to gwarancja długotrwałej i owocnej współpracy, która będzie korzystna zarówno dla franczyzodawcy, jak i jego franczyzobiorców.